lørdag 25. februar 2012

Måling

Hvor mye kanel bruker man egentlig på havregrøten? Hvor mye sukker? Og hvor mange gram smør skal vi proviantere til hver dag? Hvor mye salt bruker vi på en uke?

I de siste ukene har det vært intensiv målevirksomhet på hybelen der Cecilie bor. Det meste veies og pakkes i poser for så og samles i esker til depoer. Vi er svært stolte av lunsjposene våre som inneholder litt av det meste og som man kan ha lett tilgjengelig hele dagen. Vi har satset på et svært variert kosthold gjennom dagen: Nøtter, kjeks, kaker, müslibarer, sjokolade, marsipan og godteri :) 

Hver søndag skal vi steke brød til frokost. Og det må selvfølgelig testes ut.

I Nord-Norge ligger det 100 gram sjokolade hver dag i lunsjposene våre :)

Multitasking: frokost, søndagssport på tv og pakking.

Testmiddag. Noen dager skal vi ha risengrynsgrøt til frokost. Her tester vi om 2 dl grøtris er nok for oss samtidig som...

... vi måler hvor mye smør, sukker og kanel vi bruker på grøten.


Lunsjkake 1: Caramel short bread.

Lunsjkake 2: Brownies

Lunsjkake 3: Müslibarer a´la Cecilie

Melkekartonger er prima.
 Jeg får veldig ofte inntrykk av at man på lange turer måler og regner veldig mye underveis. Kilometer, høydemeter, rasjoner igjen, kurser, dager, timer, grader, kalorier, vindstyrke. Og det er ofte nødvendig. Det kan nok til og med være gøy. Jeg tror likevel jeg vil hige etter å måle minst mulig. Være der jeg er. For å best ta innover meg det jeg er i og det som er rundt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar